Bomoh

bomoh santet? aku selalu terfikir tentang mereka-mereka ini. manusia jenis ini katanya punya ilmu batin, handal mencvari nombot ekor, bisa kembungkan perut wantia, kurapkan kulit mangsa malah bisa mencabut nyawa.lalu aku terfikir lagi. apa gerangannya mereka ini kalau duduk di gobok buruk? mungkin tawaddu’. mungkin! kenapa tidak saja pergo ke kedao TOTO lalu menaruk seringgit dua? mungkin sudah menjadi pantang semasa menuntut “tidak boleh menikan”.

dan kalaulah mujarab mereka ini sehingga dari jauh boleh memancung orang, patut dilajari askar-askar kita ilmu semacam ini. senang bila kita betganyang dengan amerika. hanya dari atas bukit kita membantai mereka. atawa (atau) bisa saha hantarkan jin-jin mereka merasuk badan Bush, biar dia memekik melolong kerada kurang ajarnya dia.

tetapi kita tidak melihat hal-hal semacam ini. yang kita lihat mereka diam di bangsal-reban. bisa menghamilkan para gadis – ya itu gampang kerjanya. dan bush serta koncu-koncunya ketawa dan terus menghambat kita. lalu apa yang bomoh-bomoh ini kerjakan? goyang kaki sambil meratib meraba.

dan aku juga sering berfikir: “kenapa dracula dan hantu puntianak cina (yang kuat melompat dan kita hanya perlu tutup hidung menahan nafas) tidak ada di negara kita?” mungkin antara amerika dan malaysia itu jaraknya jauh. penat lelah lah dracula terbang, atau darah manusia yang berkulit putih lebih manis. mungkin hantu lompat cina itu tak sempat nak melompat dari China ke sini.

catatan: apa-apa saja yang kita fikirkan, banyak yang tidak keruan. mak chik-mak chik di kampung tu sudah-sudahlah merepek.

 

posted Sunday, 4 April 2004

 

Advertisements

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s


%d bloggers like this: